Story Telling




Η Αφήγηση είναι μια πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά γεγονότων από έναν πομπό, τον αφηγητή και έναν δέκτη, στον οποίο απευθύνεται ο αφηγητής. Πέρα από αυτό, η αφήγηση χρησιμοποιείται ως ψυχαγωγικό μέσο που κεντρίζει το ενδιαφέρον, ευχαριστεί και δραστηριοποιεί οπτικοακουστικά τον ακροατή.
Η τεχνική της αφήγησης αποτελεί ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο εκπαιδευτικό εργαλείο σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, καθώς επιστημονικές μελέτες αποδεικνύουν ότι οι μαθητές μπορούν να απομνημονεύσουν και να ανακαλέσουν πιο εύκολα πληροφορίες τις οποίες έλαβαν μέσα από μια ιστορία, ειδικά αν αυτή σχετίζεται με τις προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες των μαθητών.
Έχοντας γνώση τα παραπάνω, η Ακαδημία Ρομποτικής της Future Lab εφαρμόζει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Lego Storytelling» προκειμένου να εκπαιδεύσει τους μαθητές της σε νέους διασκεδαστικούς και πρωτότυπους τρόπους εκμάθησης, οι οποίοι θα τους δώσουν την ευκαιρία να συμμετέχουν ενεργά στην τάξη και να εμπλέκονται συνεχώς στη μαθησιακή διαδικασία.
Δραστηριότητες
Οι δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες με τρόπο ευέλικτο, ώστε να δίνουν στα παιδιά τη δυνατότητα να κατασκευάζουν και να εκφράζουν προσωπικές τους ιστορίες, γεγονότα που συναντούν στη καθημερινότητα τους και παραμύθια. Η θεματολογία των δραστηριοτήτων επεξεργάζεται ποικίλες ενότητες, μερικές από τις οποίες είναι τα δικαιώματα των παιδιών, σχολικός εκφοβισμός, ειρήνη, πόλεμος, περιβάλλον, φιλοζωία, συναισθήματα, μυθολογία κ.α και οι οποίες προσαρμόζονται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του μαθητή.
Τα εκπαιδευτικά πακέτα που αξιοποιούνται είναι 1) StoryStarter της Lego Education και β) Lego Education Community Starter Set και περιλαμβάνουν 3.051 πολύχρωμα τουβλάκια σε διάφορα σχήματα και μεγέθη και μια ποικιλία ειδικών στοιχείων, όπως φιγούρες, ζώα, θεματικά πάρκα, εργαλεία, τροχούς και διάφορα διακοσμητικά.
Τα πακέτα συμπληρώνει ειδικό εκπαιδευτικό λογισμικό, με το οποίο οι μαθητές μετατρέπουν την ιστορία τους σε ψηφιακή και έντυπη μορφή τοποθετώντας διαλόγους.
Παιδαγωγικοί στόχοι και οφέλη για τον μαθητή
Το Lego Storytelling πρόκειται για ένα εργαλείο μάθησης το οποίο συμβάλλει τόσο στη γνωστική όσο και την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του μαθητή.
Πιο συγκεκριμένα, ο μαθητής κατά τη διάρκεια των μαθημάτων θα εξασκηθεί στο να:
- Κατανοεί το κεντρικό νόημα μιας ιστορίας
- Τοποθετεί τα γεγονότα μιας ιστορίας με αιτιακή και χρονολογική σειρά
- Διαχειρίζεται με ευχέρεια τον προφορικό και γραπτό του λόγο
- Εξοικειωθεί με τη χρήση νέων τεχνολογιών
- Αναπτύσσει την αδρή και λεπτή του κινητικότητα
- Καλλιεργεί τη δημιουργική του σκέψη και έκφραση
- Αποκτήσει ενσυναίσθηση
- Συνεργάζεται και να αποδίδει σεβασμό στην άποψη του άλλου
- Εξάπτει τη φαντασία του
- Ενισχύσει το αίσθημα αυτοπεποίθησης του
Δομή και μεθοδολογία των μαθημάτων
Σε πρώτη φάση, ο μαθητής μέσα σε ειδικά διαμορφωμένο πλαίσιο, εξοικειώνεται με το εκπαιδευτικό υλικό και τον τρόπο χρήσης του. Κατόπιν, με τη χρήση εικόνων και την αφήγηση ιστοριών, ο μαθητής ενεργοποιεί τη βιωματική του γνώση, δηλαδή ανακαλεί και επικοινωνεί προσωπικά του βιώματα, τα οποία εν συνεχεία τα απεικονίζει με μία σκηνή. Σε ποιο προχωρημένο στάδιο, οι σκηνές γίνονται περισσότερες, εφόσον ο μαθητής καλείται να δώσει στην ιστορία που θα κατασκευάσει μία αρχή, μία μέση και ένα τέλος. Απώτερος στόχος στα τελευταία μαθήματα είναι ο μαθητής να αναπλάθει την πλοκή της ιστορίας, προσθέτοντας νέους ήρωες και πολύπλοκες περιπέτειες, όπως επίσης και να ΄΄ανακατεύουν΄΄ διαφορετικές ιστορίες σε μία παραμυθοσαλάτα.
Όλες οι δραστηριότητες εφαρμόζουν το μοντέλο Ποιος, Που, Πότε και Τι. Είναι σημαντικό ο μαθητής να μπορεί να τοποθετεί στις ιστορίες τους χαρακτήρες, το σκηνικό, τη χρονική περίοδο και την πλοκή, καθώς και να τα περιγράφει. Οι δραστηριότητες γίνονται σε ομαδικό επίπεδο και ο μαθητής θα έχει τη δυνατότητα να πάρει μαζί του την ιστορία που έχει μετατρέψει σε ψηφιακό και έντυπο υλικό με το ειδικό λογισμικό σε κάθε μάθημα.
Διάρκεια μαθημάτων
Πραγματοποιούνται 12 μαθήματα συνολικής διάρκειας 24 ωρών, δηλαδή ένα δίωρο μάθημα την εβδομάδα.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά Νηπιαγωγείου, Α’ και Β’ Δημοτικού, καθώς και σε παιδιά με διαταραχές λόγου και ομιλίας.